Технологія полотняного переплетіння. Техніка закладного і перебірного способу плетіння.

-          На сьогоднішньому занятті ви повинні ознайомитися з технологією ткацтва, удосконалювати вміння планувати роботу, здійснювати самоконтроль, розвивати фантазію, наполегливість.
Мета цього уроку – допомогти засвоїти техніку ручного килимарства. Сучасні художники, що займаються ткацтвом, працюють на спрощених рамах і верстатах. Вони використовують у своїх виробах гру світла і тіні. Сплітаючи нитки мимовільно, створюють їх різноманітну товщину, а також прокладають уток через основу не тільки горизонтально, але й в різних напрямках. Відмовляючись від жорстких правил традиційно килимарства, художники об'єднують в одній роботі різні техніки, використовують нетипову сировину – ворс овець і кіз, кінський волос та інше. Це дає нові фактури і колоритні ефекти.

Розрізняють тканини і за технікою виготовлення: вони можуть бути полотняні, саржеві (ремізно-човникові), килимові, перебірні, ворсові.

Полотняне найпростіше переплетення робиться на двох підніжках, саржеве – на трьох, чотирьох або навіть шістьох підніжках. Саржеві тканини мають особливий дрібний візерунок у формі ліній, зигзагоподібних чи скісних, або ромбиків. Нитки основи та утоку при різних напрямках застилання на поверхні тканини створюють світло-тіньові переходи в тонах. Саржева техніка дуже часто використовується при ткацтві народних тканин, покривал, скатертин, запасок тощо.
Перебірна техніка використовується інакше: тло тканини виготовляється саржевим або полотняним переплетенням ниток, при чому допомагають в цьому різна кількість ремізок. Окремі нитки основи піднімають додатково вручну або простими пристроями (рейками, прутиками) – так складається основний візерунок. Для перебірних тканин характерний рельєфний узор, що виступає над тлом тканини, він може бути по всій ширині готового виробу або на певних його ділянках. Нитки узору прокладаються різними способами, відповідно перебірні техніки поділяються на дві групи: класичний перебір та різноманіття його варіантів. До варіантів відносять «перетик», ткання «на прутах», «під дошку», «під полотно», «вибором» або іншими способами. Перебірна техніка використовується для виготовлення узорних смуг на веретах, скатертинах, запасках, рушниках, фартухах та ін.
Згадаємо «закладну» техніку для килимів – «у вічко», «на косу нитку», «на пряму межову нитку». В цій техніці нитки піткання різного кольору прокладають на окремих ділянках по всій ширині виробу відповідно до узору, вони переплітаються полотняним плетенням. Це дуже поширена по всій України техніка. З її допомогою виготовляють килими, сумки, рушники, фартухи.
1. Полотняна і заставна техніка
          Найпростішим видом ткацького переплетення вважалося полотняне. Його використовували на протязі всієї історії ткацтва, створюючи тканини для натільної білизни і рушників.
           Техніка закладного ткання також є однією з найдавніших. Цей метод переплетення передбачає прокладання ниток не по всій ширині тканини, а лише на деяких її ділянках. «Заклади» зазвичай представляли собою орнамент з найпростіших геометричних фігур. Вони могли виконуватися з допомогою комбінування різних ниток. Візерунки створювалися з допомогою різнокольорових лляних, вовняних чи бавовняних ниток. В результаті складного, трудомісткого процесу виходило гладке, однакове з обох сторін полотно.
          Цікаво те, що заставне ткацтво використовували і на горизонтальних, і вертикальних ручних верстатах. Тканий килим з вовни, виконаний у цій техніці, обов'язково присутній в кожному будинку.
2. Перебірне ручне ткацтво
         Широке поширення ця техніка створення тканого полотна отримала в українській і білоруській творчості. Зовнішній вигляд таких виробів дуже нагадує вироби, виконані за методом вибірного ткацтва, але технологія виготовлення тканини значно відрізняється від нього. Тут не застосовується жодна бральниця, зате збільшується кількість ремізок у верстаті, в які потрапляли нитки основи. У народній творчості й донині розрізняють два способи «перебору». Для отримання двостороннього орнаменту малюнка тканини майстрині, як і раніше, використовують один візерунковий качок, а щоб отримати багатобарвний малюнок, доводиться використовувати дві або більше ниток утка. У порівнянні з виборним ручним ткацтвом дана методика менш трудомістка. При цьому варто зазначити, що використання переборів дає можливість створювати більш яскраві і різноманітні колірні мотиви рисунка і свободу його розташування.









Практична робота .
  починати виконувати роботу перебірною ручною технікою ткацтва.

1 коментар: