5 клас

Тема. Знак у системі комунікації «людина-людина». Знаки природні та штучні. Класифікація знакових систем.

Продзвенів уже дзвінок.
Починається урок.
Загадкова країна нас вітає,
Та й в гості всіх чекає.
Тож часу не гаємо,
В країну Знаків вирушаємо.

Озирніться довкола! Наш світ заповнений символами, знаками та кодами. Що це таке, чим вони відрізняються? Яку роль вони грають у нашому житті? Чи можна без них прожити? Як часто ми задумувалися над тим, що таке символи, знаки, звідки вони походять, їх роль в житті людини, нації (етносу), суспільства, держави?

Цікаво!?

На ці запитання ми знайдемо відповіді виконавши проєкт «Загадкова країна знаків, знакових систем». Ми будемо подорожувати країною знаків, символів, кодів.

В результатi реалiзацiї проєкту ми:
  • Виготовимо власну печатку із підручних матеріалів.
  • Закодуємо власного ім’я за допомогою абетки з книги Володимира Підгорняка
  • Розробимо ескіз емблеми «Я обираю STEM»
  • Розробимо ескіз «Мій сімейний герб».

Проблема:

У своєму житті, побуті людина використовує різні знаки, які забезпечують її життєдіяльність (стрілка годинника, колір на календарі, жест регулювальника, умовні позначення на виробах тощо). Яка роль знакових систем у комунікації та культурі? Для чого людині знаки? Яка інформація міститься у знаках?

Ключове питання:

- Чи можемо ми прожити без знаків?
- Для чого людині знаки?
- Яка інформація міститься у знаках?
- Що таке знаки, знакові системи, яку роль вони відіграють у процесі спілкування між людьми?
- В яких професіях, інформація, виражена в знакових системах, і є основним об'єктом і результатом праці?

Мета: Знайомство із: знаками у системі комунікації людина-людина, класифікацією знакових систем за матеріальною природою, природними та штучними знаками, професіями у системі «людина-знак». Усвідомлення понять - геральдична символіка, герб мого регіону, герб міста/селища, мій сімейний герб.

Завдання:

- Ознайомитись зі знаками у системі комунікації людина-людина, класифікацією знакових систем за матеріальною природою, природними та штучними знаками, зі знаковими системами, графічною знаковою системою, геральдичною символікою
- Знайти символи, знаки та коди навколо нас, у повсякденному житті. Оцінити їх роль нашому житті
- Дослідити символічні способи трансляції ідей STEM-освіти.
- Дослідити професії у системі «людина-знак»

Термін виконання проєкту : впродовж 5 уроків

Якщо ви ще не замислювалися, то лише уявіть: все, що ми звикли читати, розуміти і інтерпретувати, - це все знаки.


Розгадайте ребус і ви дізнаєтесь як називається особлива наука, яка вивчає знаки і знакові процеси.



У світі не можна прожити без знаків і символів, оскільки є частиною нашого життя. Все на Землі наповнено знаками та символами, які з'явилися на зорі людства. Їх вивчення - це дуже цікаво, пізнавально та захоплююче. Уміння розуміти і тлумачити символи і знаки — одна з найважливіших умов виживання людини в світі, що змінюється.
Знакові системи формувалися протягом усієї історії людства. Це було необхідно не тільки для того, щоб накопичені знання могли передаватися з покоління в покоління - на думку багатьох антропологів, наука про знаки спочатку зародилася як засіб спілкування між людьми.
Наскальні малюнки малювалися про те, що хвилювало людей, вони бачили в житті, пізніше це стало вимальовуватися в розповідь.
Наші пращури мали сповіщати родичів про небезпеку, появу хижих звірів або напад ворожого племені, повідомляти про місця, де багато дичини, про надійні схованки тощо. Спочатку для цього користувалися певними знаками, як‑от слід звіра, зламана гілка чи зім’ята трава, попіл на місці недавнього вогнища.

  

Люди розробили оригінальні способи передавання повідомлення. Можна перемовлятися між собою за допомогою сигналів та знаків. У деяких племен північно-американських індіанців поширений спосіб передачі інформації за допомогою берегових сигналів. Африканські племена використовують для цієї мети бій барабанів.


Димовий сигнал є одним з найдавніших видів віддаленого зв'язку. Ця форма візуального спілкування використовувалась на далекі відстані. Загалом димові сигнали використовувались для передачі новин, сигналів небезпеки, або для оголошення зібрань.


Тривалий час люди вдосконалювали ці знаки, поки приблизно 5 тисяч років тому було створено письмо. Першими навчилися писати мешканці стародавньої країни Шумер, що розташовувалася між річками Тигром і Євфратом (нині це територія держави Ірак).
Саме там з’явилися знаки, які давали людям можливість передавати значно більше інформації, ніж раніше.
Перші письмена являли собою малюнки — піктограми. Зображення риби в них означало риба, голови осла — осел, колоска — зерно, зірок — небо; зображення ніг означало ходити, плуга — орати.
Піктограма — це спеціальний знак, умовний малюнок із зобра­женням будь-яких дій, явищ, предметів і т. ін.


Завдяки піктографічним знакам можна було записати простий текст. Поступово давнє письмо змінювалося, і зрештою малюнки‑піктограми перетворилися на літери.


Цей особливий народ мав і свою писемність – клинопис

Розвиток клинопису з піктограм (на прикладі знака SAG «голова»): 1) піктограма, бл. 3000 до н. е.; 2) перевернута піктограма, бл. 2800 до н. е.; 3) ідеограма, висічена на камені або металі, бл. 2500—2350 до н. е.; 4) клинописний знак, витискуваний на глині, бл. 2500—2350 до н. е.; 5) кінець III тисячоліття до н. е.; 6) II тисячоліття до н. е.; 7) I тисячоліття до н. е.

Трохи пізніше малюнки перетворилися в найпростіші ієрогліфи - наприклад єгипетські

 

Ще пізніше фінікійці на основі ієрогліфів і малюнків придумали букви: наприклад буква А в фінікійському писалася догори дригом і називалася "алеф" - "бик", Ця буква - умовне позначення бика (морда і два роги), назва ж слова "бик" на фінікійському і стало просто буквою у всіх мовах (альфа в грецькому), буква "дельта" - Це будинок, трикутник - умовне його позначення ..

Ідеографія

Малюнки поступово перетворювалися на умовні знаки, символи, набували переносного значення. Піктограми ставали ідеограмами (позначками для понять, думок). Якшо раніше кружечок із крапкою посередині означав «сонце», то в ідеографічному письмі він став передавати поняття «день»


Найдавніше відоме ідеографічне письмо — єгипетські ієрогліфи, месопотамський (шумерський) клинопис, а також китайське ідеографічне письмо.
В Україні — це символи, накреслені на великодніх писанках; візерунки, вишиті на рушниках.;
Ми й тепер користуємося ідеограмами, коли пишемо цифри 1, 2, 3 і т. д., позначаємо арифметичні дії +, —, х, =, >, < тощо. Дорожні знаки — це теж своєрідні ідеограми

 
Розшифруй піктограму



Використовуючи власний досвід та засоби мережі Інтернет, визнач симптоми поширеної хвороби:
  • головний біль;
  • ломота у м'язах і суглобах;
  • біль у горлі;
  • підвищення температури тіла до 38 °С і більше;
  • кашель;
  • в окремих випадках — блювота і пронос.


Різновидами знаків є також мовні знаки, які можуть бути або знаками-символами, або знаками-індексами. Мова - це знакова система, яка служить засобом вираження думок, засобом спілкування між людьми, засобом передачі думок, знання, інформації від людини до людини, від покоління до покоління.

Мовний знак - це одиниця мови, тобто букви, які складаються як із звукових знаків (фонем), так і з відповідних їм друкарських, графічних знаків.




Згодом з'являються нові символи, знаки та коди. Так, у 1994 році японською компанією «Denso-Wave» розроблено QR-код, який дозволяє закодувати більший обсяг інформації, ніж штрих-код, та розпізнається звичайним засобом мобільного зв'язку. У нашій країні QR-код набуває популярності не тільки в торгівлі, а й у туризмі: їм оснащуються пам'ятники культури міст, що дозволяє зробити інформацію про історичну та культурну спадщину доступнішою для туристів та екскурсантів. Піктограми повідомлень, пошти:

 

Нові символи, знаки та коди швидко входять у наше життя і стають просто необхідними у повсякденності.

Один і той самий символ може мати різне значення у різних знакових системах.

Наприклад, знак «О», використовується як:

Літери "О" в українському алфавіті.
Літери "О" [ou] в англійському алфавіті.
Цифри 0 у системах числення.
Символу хімічного елемента «О» (кисню) у таблиці Д.І.Менделєєва.

Висновок:

Символи – це схематичне, абстрактне, багатозначне відображення образу предмета, поняття чи явища.

Знак – це схематичне однозначне відображення предмета, поняття чи явища.Таким чином, основна відмінність між символом і знаком полягає в тому, чи присвоєно йому смислове значення або він несе в собі ознайомлювальну інформацію.

Код - правило (алгоритм) зіставлення кожному конкретному повідомленню строго певної комбінації символів (знаків) (або сигналів)
  

У світі не можна прожити без знаків і символів, оскільки є частиною нашого життя. Все на Землі наповнено знаками та символами, які з'явилися на зорі людства. Їх вивчення - це дуже цікаво, пізнавально та захоплююче. Уміння розуміти і тлумачити символи і знаки — одна з найважливіших умов виживання людини в світі, що змінюється. Навіть текст, який ми пишемо будь-якою мовою – це певний код, відображення наших думок. Саме життя складається з генетичного коду. З розвитком автомобільного руху з'явилися дорожні знаки. Багато великих корпорацій або торгових компаній мають свій логотип або символ. У символах та знаках кожен бачить щось своє, особисте, переносить на значення об'єкта частину своєї душі, своїх думок та бажань. Але якщо раптом ви вважаєте інакше, то озирніться навколо себе. Чи зможете ви прожити без книг, знаків Інтернету, дорожніх знаків, схем та умовних позначень карток, інструкцій. У цьому полягає все розмаїття сучасного інформаційного світу, у якому живемо.

Завдання 1. Створення брелка з двійковим кодом

У цій вправі ви дізнаєтесь, як використовувати двійкову систему кодування під час створення брелоків.Ви зможете «закодувати» власні ініціали за допомогою чорного та білого бісеру за двійковим кодом

Вам потрібні:

Білий бісер
Чорний бісер
Різнокольоровий бісер
Шнур
Спліт кільця
Ножиці
Лінійка
Паперові тарілки (за бажанням)
Розрізне кільце
Шнур довжиною 40 см


Цей проєкт досліджує схему комп'ютерного (програмного) кодування під назвою Extended ASCII, яка є одним із поширених способів інтерпретації двійкових чисел як літер алфавіту.

ASCII (вимовляється а-скі, римується з «пароль») — це таблиця символів для комп’ютерів. Це двійковий код, який використовується електронним обладнанням для обробки тексту за допомогою англійського алфавіту, цифр та інших поширених символів. ASCII - це абревіатура від American Standard Code for Information Interchange. ASCII – «Американський стандартний код для обміну інформацією» кодування символів. ASCII був розроблений у 1960-х роках і базувався на попередніх кодах, які використовувалися телеграфними системами.

Розширений ASCII кодує кожну літеру 8 бітами. Простий спосіб подумати про цю схему кодування – це «шаблон увімкнення-вимкнення». Чорний — «увімкнено», а білий — «вимкнено», або, якщо це простіше, подумайте про це як про шаблон «кольору без кольору». Кожен біт є «увімкненим» або «вимкненим».

У багатьох схемах кодування використовуються розділювачі, тобто символи, які відокремлюють рядки тексту (на кшталт коми, коли ви пишете). Оскільки схема кодування Extended ASCII завжди має 8 біт, їй фактично не потрібен роздільник, щоб знати, коли закінчується один символ і починається інший. Інші схеми кодування використовують різну кількість бітів для представлення та кодування інформації, тому роздільники важливіші для цих схем.

Приготування:

1.Відміряйте та розріжте шнур на 40 см.
2. Відкрийте та покладіть усі намистини на паперові тарілки.
ПРИМІТКА: для полегшення нанизування чорні та білі намистини потрібно тримати на окремих тарілках. Різнокольоровий бісер може бути на 1 тарілці.

На відміну від чисел з основою 10, які можуть містити цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, двійкові числа (з основою 2) можуть містити лише цифри 0 і 1 (ми зазвичай називаємо біти двійкових цифр). На цій шпаргалці білі квадрати позначають 1, а чорні — 0. ASCII також здатний кодувати малі літери, пробіли та деякі знаки пунктуації.
Використовуючи цю картку, ви можете побачити, що слово «BAT» буде написано: 01000010 (B) 01000001 (A) 01010100 (T).


Як зробити брелок STEAM:

Ви збираєтеся перекласти ініціали свого імені (або ви можете зробити це для когось особливого для вас) у розширений код ASCII і створити брелок із бісеру.

1. Створіть вузол «Голова жайворонка» за допомогою шнура та роз’ємного кільця: зігніть шнур навпіл, просуньте складений центр через отвір у роз’ємному кільці та зробіть петлю. Протягніть 2 кінці шнура через петлю та потягніть. Дивіться малюнок A нижче.


Додатковий крок : перед тим, як нанизувати намистини, ми додали верхній вузол приблизно на 1-1,5 см від роз’ємного кільця на кожній нитці шнура.

2. Скористайтеся розширеною таблицею кодів ASCII, щоб визначити, які намистини потрібні для створення ваших двох ініціалів для вашого брелока. Отримавши намистини, вирівняйте їх так, щоб вони відповідали малюнку літер у таблиці.

3. Нанизуйте намистини по порядку, по 1 ініціалу на нитку шнура. Коли кожна буква буде готова, виберіть кольорову намистину як розмежувальну намистину та нанизайте її на кінець листа. Пам’ятайте, що в Extended ASCII вам не потрібні розділювачі, оскільки він завжди використовує 8 бітів, але нам сподобався «вираз» кольору на брелоку.

4. Зав’яжіть верхній вузол, щоб утримувати намистини на місці.

Завдання 2. Зашифруй назву одного з символів України шифром Цезаря

Шифр Цезаря

Цей шифр відомий багатьом дітям. Римський імператор Юлій Цезар використовував для приватного листування шифр зсуву з ключем 3 — замість літери A підставляв Г, замість B — Д і так далі. Я замінюється на В




















Немає коментарів:

Дописати коментар